3 generaties vertellen over hun ervaring
Op woensdag 26 oktober 2022 bestaat Bangma Optiek precies 60 jaar. Ter ere van het jubileum blikken we met drie generaties terug op deze periode waarin een hoop is veranderd. Zo ging het vroeger vooral om het uitvoeren van een brilrecept van de oogarts en werd de bril gezien als een hulpmiddel. Terwijl het tegenwoordig veel meer gaat om goede oogzorg, advies over de beste oplossing en de bril als belangrijke mode accessoire.
Instrumenten maken was een precies werkje, net als het maken van een bril, dus dat leek me wel wat.
Obe Bangma
Van instrumentenmaker naar gediplomeerd opticien
Obe was zelf net 26 toen hij in oktober 1962 samen met zijn vrouw een eigen optiekzaak opende in Drachten. De (voormalig) instrumentenmaker had zich kort daarvoor laten omscholen tot opticien. “Instrumenten maken was een precies werkje, net als het maken van een bril, dus dat leek me wel wat”, aldus Obe.
Verkoop van de eerste bril
De verkoop van de eerste bril weet hij zich nog goed te herinneren. “Die werd gekocht door een bekende Drachtster, prachtig”. Al snel had de optiekzaak, mede door de vestiging en uitbreiding van Philips in Drachten in de jaren ‘60, de wind in de zeilen. Obe legde zich toe op het advies over de glazen en zijn vrouw Riny adviseerde vooral bij de montuurkeuze en dat bleek een goede wisselwerking.
Brillen bezorgen op de scooter
Obe en Rinny streefden volle tevredenheid van hun klanten na. Dat mondde zelfs uit in een heuse bril bezorgdienst met de scooter van Obe. “Ons belangrijkste uitgangspunt was dat de klant volledig tevreden moest zijn. Omdat in die tijd niet iedereen een auto had bezorgden we regelmatig brillen met de scooter. Bijvoorbeeld bij mensen die op het platteland woonden”. Dat werd door klanten zeer gewaardeerd en het echtpaar genoot op hun beurt van deze extra waardering.
In die tijd was je echt afhankelijk van de oogarts. Je deed geen oogmetingen.
Obe Bangma
Gelieve na controle te doen
Het vak van opticien was destijds toch behoorlijk anders dan wat we nu gewend zijn. “In die tijd was je echt afhankelijk van de oogarts. Je deed geen oogmetingen, die verzorgde de oogarts namelijk. Aan de hand van het ‘brilrecept’ maakten wij vervolgens een bril voor de klant”, vertelde Obe. Begin jaren ‘70 begon dat te veranderen. Oogartsen schreven steeds vaker ‘Gelieve nacontrole te doen’ op het brilrecept. Daarmee begon de rol van zowel de opticien als de oogarts langzaam te veranderen. Niet veel later werd de eerste echte oogmeetruimte gebouwd.
Ik ga opticien worden. Dat wist ik zeker.
Ide Bangma
Opgroeien tussen de brillen
Ide, de zoon van Obe, was in die tijd een tiener. “Ik ben letterlijk tussen de brillen grootgebracht. We woonden boven de winkel, dus ik heb dat altijd als een onderdeel van ons huis ervaren. Ik was met name veel te vinden in de werkplaats waar ze glazen slepen en brillen maakten”. Aan tafel ging het bij de ondernemersfamilie logischerwijs vaak over de winkel. Het vak van opticien is Ide dan ook duidelijk met de paplepel ingegoten. “Ik ga opticien worden. Dat wist ik zeker”.
Van Rotterdam via Dubai weer terug naar Drachten
Op de optiekschool in Rotterdam leert Ide in de jaren ‘80 zijn vrouw, Sandra Woldringh, kennen. Sandra, met wie hij de optiekzaak inmiddels al ruim 25 jaar runt, komt zelf ook uit een optiek familie. Als we Ides kant van het verhaal geloven, heeft hij Sandra met een studieopdracht geholpen en volgens Sandra was het precies omgekeerd.
Het verliefde paar heeft in die tijd de gezamenlijke droom om ervaring op te doen in het buitenland. Via een docent van de opleiding komt er een unieke kans in Dubai voorbij. “Van september 1985 tot augustus 1986 hebben we voor het eerst ervaren hoe het is om gezamenlijk een optiekzaak te draaien. En in de weekenden genoten we ervan om een vreemde omgeving te verkennen en de cultuur te leren kennen”, zegt Sandra over dat avontuur. Zo wordt een goede basis voor gezamenlijk ondernemerschap gelegd.
Ide was ook echt een vakmannetje, dus dat ging helemaal prima. Uiteindelijk kwam hij ook precies op tijd om de intrede van de computer te begeleiden.
Obe Bangma
Overname van de winkel
Na het buitenlandavontuur en een kijkje in de keuken in de optiekzaak van de schoonfamilie, treedt Ide in 1992 toe tot het bedrijf van zijn ouders. “Ide was ook echt een vakmannetje, dus dat ging helemaal prima. Uiteindelijk kwam hij ook precies op tijd om de intrede van de computer te begeleiden”, aldus Obe. “Daarvoor ging alles nog met een kaartsysteem. Mijn moeder heeft toen alles gedigitaliseerd en langzamerhand gingen we steeds meer met de computer doen”, vertelt Ide. Een kleine 5 jaar later ergens in 1997, het jaar dat de laatste elfstedentocht werd gereden, nemen Sandra en Ide de zaak helemaal over van Ide zijn ouders.
Omscholing tot optometrist
Kort na de overname begint Sandra met de HBO-opleiding tot optometrist. “Dat was een pittige tijd. We hadden de zaak net overgenomen, hadden jonge kinderen en toen nog een studie erbij. Gelukkig konden we op veel hulp van onze ouders rekenen”, vertelt Ide. De optometrie opleiding van Sandra bracht een hoop kennis met zich mee en er ontstond nog meer focus op goede oogzorg. “Inmiddels was het al helemaal gebruikelijk dat we zelf de oogmetingen verzorgden. Met de toevoeging van optometrie konden we nog meer doen aan oogzorgonderzoek en zo onze dienstverlening verder verbeteren”, verklaart Sandra de keuze.
Ik begon op mijn 15e in de winkel met koffie schenken, brillen bijstellen en glas slijpen.
Roy Bangma
De perfecte kijkoplossing
Ide en Sandra hebben hun zoon Roy het Optiekvak ook met de paplepel ingegoten. “Ik begon op mijn 15e in de winkel met koffie schenken, brillen bijstellen en glas slijpen”, vertelt Roy. Die na zijn opleiding tot optometrist en diverse stages en werkplekken, bij onder andere Eyewish, Woldringh Optiek en het Oogheelkundig Medisch Centrum, inmiddels ook in het familiebedrijf werkt. “Ik werk hier nu alweer drie jaar en dat bevalt heel goed. Het leuke is dat je alles kan doen. Van brillen verkopen tot brillen maken en ook de oogmeting, contactlenzen aanmeten en oogzorg. We kunnen doorgaan tot we echt de perfecte kijkoplossing voor een klant hebben gevonden”.
Wij gaan tot het uiterste om de best mogelijke oplossing te krijgen.
Roy Bangma
DNA van Bangma
Het DNA van Bangma is door de jaren heen goed bewaard gebleven en misschien nog wel sterker geworden. Want net als opa Obe houdt kleinzoon Roy er hetzelfde streven op na:
“Wij gaan tot het uiterste om de best mogelijke oplossing te krijgen. We sturen klanten niet met een kluitje het riet in. Dit kan door de aanwezigheid van zowel het optiek als optometrie specialisme in onze zaak”. Tegenwoordig doen ze dat met een heel team van gediplomeerde vakmensen, bestaande uit opticiens, contactlensspecialisten, stijladviseurs en optometristen.
De toekomst
Roy verwacht dat er in de nabije toekomst een nog grotere rol in de oogzorg is weggelegd voor optiekzaken. Vooral op het gebied van filtering en screening voor oogartsen. “Bij de oogartsen zien we op dit moment enorme wachttijden en door de vergrijzing zien we juist steeds meer mensen met oogproblemen. Gelukkig kunnen wij met onze kennis een hoop van die zorg opvangen en mensen vaak helpen”, vertelt Roy. “En aan de andere kant helpen we mensen ook met goede oogzorg, onderzoeken en voorlichting deze problemen juist voor te zijn. En we richten ons ook steeds meer op preventie. Dat begint al jong, met bijvoorbeeld myopie-management voor kinderen. Hiermee kunnen we een hoop problemen op later leeftijd voor zijn”, vult Sandra aan.
Een terugblik op de afgelopen 60 jaar maakt een duidelijke rode draad zichtbaar in het familiebedrijf. Alle drie de generaties gaan vol voor de klant en streven er naar om klanten de beste oplossing te bieden. Waarbij aandacht, kennis, kwaliteit en uitstekende service belangrijke pijlers zijn.